een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Amsterdam: inspiratie voor ondernemers

07 februari 2020

Van inspiratie gesproken! Met onze 6 lokale topstarters van de Ondernemingsplanwedstrijd 2019 hadden we het privilege om de leukste plekjes in Amsterdam te ontdekken in goede handen van Hugo Potharst, co-founder van Whysguys.

 

Nhow Amsterdam is een gloednieuw hotel van de NH hotelketen. Officieel opent het hotel de deuren pas op 19 maart. Wij kregen een sneak peek rondleiding van Laurens – top 5 Guest Relations Managers in het Amsterdams hotelwezen – met insights over het ontstaan en de visie van de Nhow-keten. Met ondertussen 7 locaties wereldwijd in steden als Berlijn, Londen en binnenkort ook Brussel (het voormalige Bloem), één van de meest vernieuwende hotels die inzetten op beleving en multiculturele integratie. Zo speelt iedere Nhow afhankelijk van in welke grootstad zij gevestigd zijn, in op een specifiek thema dat aansluit met de visie van de stad. In Amsterdam is betrekken van de buurt een punt dat hoog op het lijstje staat.

 

Roetz is een fietsenmakerij die momenteel 30% van hun fietsen circulair ontwikkelt. Dit zijn weesfietsen zoals ze het zelf zeggen, die na verloop van tijd aangeboden worden door de stad zelf. Op die manier kunnen ze jongeren die in hun leertijd zitten, de technische en praktische vaardigheden bijbrengen, al tijdens hun studie. Mensen met beperkingen worden er tewerkgesteld en ook naar integratie toe, is er een volledig beleid op maat. Dit zijn fietsen die je standaard vanaf 600 euro tot een prijsklasse van 2.500 euro voor een elektrisch model, kan aankopen. Naast B2C zijn er ook B2B heel wat samenwerkingen met o.a. het Studenthotel, die de fietsen op hun beurt koppelen aan de huur van een studentenkamer. Een handig verdienmodel waarbij ze vooral ook naar retentie en hergebruik de nodige revenue eruit halen. Het ultieme doel van Roetz is om tot 95% circulaire fietsen te kunnen aanbieden op grote schaal.

 

Foodlogica is zowaar de toeleverancier van foodboxen door o.a. samenwerkingen met Hello fresh maar ook kleinere cateraars en restaurantketens voor delivery binnen grootsteden. Het is voor die bedrijven gewoon interessanter om beroep te doen op bedrijven die daarop voorzien zijn. Foodlogica heeft een 3-tal soorten fietsen met koeling die bovendien elektrisch aangedreven zijn. Ongeacht het feit dat het niet altijd van een leien dakje loopt – batterijen die het begeven of onvoorziene mankementen – blijft het een ontzettende meerwaarde om binnen grootsteden alles met de fiets te doen. Met de auto is het zo inefficiënt dat de vraag nog steeds het aanbod overstijgt.

 

Van hostellerie naar food & drinks, van gezond naar fun in stijgende lijn! First stop: Cultcha Kombucha, een gefermenteerde drank die bijzonder goed is voor de spijsvertering. Een gezond alternatief dat volledig in opmars is om frisdranken die al jaren onze markt overspoelen, stilaan van hun troon te stoten. Oedipus Brewing ontwikkelt momenteel al 61 verschillenden bieren – die niet tegenstaande het een mannenproduct is – heel erg inzet op het aanspreken van het brede publiek. Om vrouwen tot die doelgroep te betrekken maken ze gebruik van frisse kleuren en hippe namen. Achter ieder bier sluipt een verhaal dat door het creatief team volledig uitgewerkt wordt. Sales kunnen dit gebruiken als tool. Storytelling is hun troef. Denk aan namen als mannenliefde, slomo, gaia – niet de organisatie in Belgie bekend als dierenrechtenorganisatie – maar de moeder der aarde. Om dan te eindigen in Chateau Amsterdam die druiven aankopen bij lokale wijnboeren aankopen in Duitsland, Italië en Frankrijk om zelf hun wijnen te bottelen. Een winetasting met aangepaste kazen kon daar natuurlijk niet aan ontbreken.

 

Ja, weer een fantastische dag achter de rug maar hoe vergaat het onze Bizidee starters 2 maanden na de Bizidee Awards. Buddy zal vanaf februari 2020 officieel hun gezonde hondenkoekjes aanbieden via de webshop. Villa Jeanne Interiors is officieel van start en pakt uit met modulaire wandmeubels op maat en smaak van de klant. The Wildlinger kon intussen al enkele avontuurlijke winterreizen organiseren en hoopt zich in de toekomst nog meer te kunnen diversifiëren door extreme begeleide reizen te kunnen aanbieden. Nutr!break zet volop in op gezonde maar snelle voeding door aanbod van fruit-, noten- en granenrepen op basis van het innovatief suiker isomaltulose. Spot Workshops is het platform die mensen met nood aan me-time en interessante workshopgevers verbindt. In een stresserende wereld, hebben we daar meer en meer nood aan. De BROERS konden er helaas niet bij zijn want zij zijn volop bezig met de launch van hun Dumping Dogs game. Alleszins een inspirerende reis waar we weer hebben kunnen genieten van de Nederlandse ruime geest. Waar wij Belgen vaak twijfelen, zien zij in de meeste gevallen groot potentieel. Daar kunnen we zeker nog iets van leren!

Bizidee Amsterdam

Deel dit bericht