een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Amsterdam : unieke ondernemersconcepten

07 februari 2019

Voluit voor lokaal ondernemerschap in de small categorie van de Bizidee Ondernemingsplanwedstrijd. Al doet die small op zijn minst afbreuk aan de unieke businessplannen die eind 2018 de selectie en pitch voor een vakjury haalden. Met de 6 laureaten trokken wij naar Amsterdam!

 

Volgens het motto, ‘small is beautiful’, een cheque van 5.000 euro voor de zussen Anna en Louise Dobbels die geïnspireerd door ‘la mama’ (die dagelijks voor 8 personen lekkere gerechten voorschotelde) en een voorliefde voor eten, Louisianna boven de doopvont houden. Louisianna, gebaseerd op het home delivery concept, maar binnenkort ook hun eigen afhaalpunt in Drongen, is er voor mensen die niet graag koken of iets lekker willen serveren tijdens een bezoek van vrienden of familie. Gezellig rond de tafel met klassiekers, gerechten uit de wereldkeuken of een variatie op de ‘Las Anna’ signature dish. Handig in grote schotels die je samen met elkaar kan delen.

 

Van food naar kunst en design. Zo ontwerpt Rik Verhaest keramiek met hedendaagse technieken, al dan niet company branded. Met Ontwerp Rik Verhaest wil hij vooral doen wat hij graag doet. Vertoeven in zijn atelier, maar ook zijn passie overbrengen naar anderen. Workshops en uitbreiding van zijn aanbod zijn momenteel in volle expansie. Zo ontwierp hij zijn eerste tafeltje. ‘Sinds Bizidee ben ik vooral tot de conclusie gekomen dat ik behoefte heb aan focus.’

 

De ontwikkeling van een eigen game ‘Past Future Entertainment’ speelde Wouter De Block al een tijdlang met zijn gedachten. Zo voorziet hij de komende 3 jaar volledig te investeren in de ontwikkeling hiervan. Gezien de vele uren aan development, neemt dit project meer tijd alvorens het officieel te lanceren. Een uit de hand gelopen hobby lijkt mij. ‘Ik betrap mezelf er regelmatig op dat het al vroeg in de ochtend is’, lacht Wouter. In de ban van zijn verhaal!

 

Na 16 jaar als maatschappelijk werkster zich in te zetten voor de coaching van kort en laaggeschoolden, startte Valerie Baert in april 2018 haar HR-consultancybedrijf Leve De Economie (LDE) op. ‘Ik breng geen sollicitanten aan voor bedrijven die nieuwe werknemers zoeken, noch bied ik vormingen of opleidingen aan. Wel help ik ondernemers bij het oplossen van problemen die ze ervaren in hun kort en laaggeschoolde jobs.’

 

Vintage horloges, dat wil Philippe Orlent aanbieden via Soulwatch. Gebaseerd op het idee dat deze horloges met een ziel, verhaal en verleden het niet verdienen om zomaar in de vuilbak te verdwijnen. Zo kan je hele exclusieve stukken op de kop tikken en zet hij volop in op recyclage. Voor iedere modebewuste en kapitaalkrachtige fashion design lover.

 

Zelf chape leggen of laten uitvoeren? Van isolatie tot droogvloeren. Daar moet je met het Staenisrooster tegenwoordig geen prof voor zijn. Al is het voor professionele vakmensen in de vloeropbouw zeker ook een innovatief systeem. Tom Verstaen en business partner Daisy Bohyn ontwikkelden dit innovatief nivelleringssysteem. Spanningen zijn tot wel 200 x kleiner bij het gebruik van het innovatief Staenisrooster. Zo is er geen kans meer op schade zoals barsten of verzakking van de vloerisolatie.

 

Hugo Potharst, geboren én getogen Amsterdammer, wist ons naar de mooiste plekken in Amsterdam te brengen die op zijn minst een unieke indruk hebben achtergelaten. Trendwatcher, inspirator, fotograaf én ondernemer met een grote nieuwsgierigheid naar het onbekend en wat mensen beweegt. Mensen met elkaar verbinden om zowel persoonlijk maar ook zakelijk daar meer profijt uit te halen. Een immens groot netwerk binnen de voedingsindustrie: internationaal, nationaal en ook heel lokaal. Hugo whysguy quoteert: ‘Het gaat er niet zozeer om wát je doet, maar wáárom je het doet en wie je bent!’

 

Eén van de drie nestors van Shoot My Food en sinds oprichting ook actief voor het Foodinspiration magazine. Sinds 2002 laat hij grote voedselproducenten kennismaken met nieuwe concepten en begeleidt daarbij executives, topkader, marketeers, chefs en uitvoerend personeel. Zo toont hij hoe ook nieuwe kleinere ondernemers kansen zien én surft hierdoor mee op de allernieuwste trends, die vaak ontstaan vanuit maatschappelijke noodzaak. Een ware trendspotter! Samen met Shoot my Food en Foodinspiration publiceerde Hugo al 25 boeken en een driewekelijks online magazine op Foodinspiration.nl

 

De grootsheid in het bedenken van nieuwe concepten bij onze nederburen schuilt hem vaak in het geheim om lang genoeg marktonderzoek te doen. Zo is de eigenaar en bezieler van Zoku – een uniek hotel voor digital nomads – 10 jaar geleden gestart met de creatie. Het effectief op de markt gaan gebeurde pas 3 jaar geleden. Door middel van heatmapping en 3D-brillen wisten ze ieder klein foutje uit de kamers te halen voor een optimaal huiselijke en prikkelvrije omgeving. Daarnaast zetten zij via community en zelfs design actief in tegen vereenzaming, iets dat binnen de wereld van digital nomads helaas geen uitzondering is.

 

Amsterdam bood voldoende perspectief in verschillende sectoren als food, retail, tourisme en recreatie, die allemaal net dat tikkeltje anders inspelen op een continue vernieuwende markt. Kwestie van de markt te blijven prikkelen en zo nieuwe opportuniteiten creëren. Van Kitchen Republic, een deelkeuken die gepassioneerde koks de kans geven om hun food verder te ontwikkelen en op de markt te brengen.  Naar het wereldwijd gevestigde Student Hotel dat via een sterke community studenten verbindt met coworkers en zelfs toeristen. Maar ook Mooie Boules waar de populaire Nederlandse vrijdagmiddagborrel wordt opgeleukt met indoor petanque velden én de AH To Go gevestigd in het AMC waar de studenten geneeskunde kassaloos kunnen winkelen. Pesca, Neni en de Foodhallen. Aan inspiratie geen gebrek. De Amsterdamse Inspiratietour deed zijn naam alle eer aan!

Amsterdam

Deel dit bericht

Meer info

Fotoalbum