een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Bellastoma: nieuw leven na een stoma

04 april 2019

Al 5 jaar op de ondernemende teller van Kelly Eerdekens die met het veelbelovend businessplan Bellastoma een 3de plaats in de Bizidee Ondernemingsplanwedstrijd wist te claimen, naast een overwinning bij JCI. Lingerie voor een herwonnen gevoel van zelfvertrouwen, comfort en intimiteit. Iets waar veel stomadragers – net als Kelly – mee worstel(d)en. Dat is nu écht verleden tijd!

 

Bij start met twee in dit grote ondernemersavontuur. Founding partner Veerle Bocken stond niet graag in de spotlight, maar met het toetreden van een niche markt, werd de vraag en focus alsmaar groter en hoognodig. Van de eerste ontwerpen tot een assortiment dat vandaag on point is. ‘Zonder Veerle was de basis niet zo gefundeerd. Daarvoor ben ik haar absoluut dankbaar!’ (lacht) Veerle besloot om Bellastoma te verlaten en Kelly zou het zeil verder alleen heisen. Daardoor is het allemaal wat trager gegaan. Gebundelde kracht is dubbel zo veel slagkracht uiteraard!

Mindfuck

Al van haar 16de kreeg ze de diagnose van ziekte van Crohn. Medicatie sloeg nooit aan. Heel haar jeugd leefde Kelly op haar zetel geplakt tot zoveel operaties verder het nieuws dat als een bom insloeg. Op haar 24ste bleken alle opties van de baan en moest de dikke darm weggenomen. Met veel tegenzin kreeg ze een ileostoma op de dunne darm. Januari laatstleden telde Kelly haar 27ste operatie. ‘In mijn ogen was een stoma voor iemand van 80 jaar. Ik heb er ook echt tegen gevochten. Als ik toen wist dat mijn leven er voor 100% op vooruit zou gaan mét stoma, had ik dit 10 jaar eerder gedaan.

Al 9 jaar stomadrager en ondertussen ook al 7 jaar fulltime mama van zoonlief en een pittige dochter van 4. ‘Ze zeggen altijd dat de kleinste wat meer op mij lijkt. (knipoogt) En dan ook nog eens ondernemen?! Allemaal goed en wel àls het goed gaat’, volgens Kelly. Rekeninghoudend met haar gezondheid is dat een wankel gegeven. Knokkend sloeg Kelly zich doorheen de schooljaren. ‘Nooit gedubbeld!’ voegt ze er prompt aan toe. Tot in het laatste middelbaar de situatie erg verslechterde.

 

Vol goede moed gestart met haar opleiding leerkracht secundair onderwijs. Er waren tijden dat fysiek schoolgaan en stages onmogelijk waren. Maar slaagde er alsnog in. Al stootte ze op heel wat onbegrip. ‘Ik voel hier duidelijk een groot stigma op kleven. Na 4 jaar lesgeven ging ik van een fulltime baan al snel over in een parttime lesrooster. Een dag van 4 à 5 uur werd al te zwaar. Het schuldgevoel omdat ik leerlingen niet meer kon bijbrengen wat ik wou. En het opvangnet van collega’s dat steeds voor mijn afwezigheden moest instaan. Ik wist toen dat er knopen doorgehakt moesten worden. Maar om dan toch te eindigen met een positieve noot! Mijn mentor biologie die ik ontmoette tijdens mijn stageplek is ondertussen 10 jaar mijn steun en toeverlaat en vader van mijn kinderen.’

 

‘Skiën, duiken tussen walvishaaien. Dat is 2u op open zee. Vroeger ondenkbaar! Met bloedend diarree gaan winkelen en dan horen dat je het personeelstoilet niet mag gebruiken bij een zoveelste aanval. Vreselijk kan ik je zeggen. Ik leef nu, met een stoma, het leven dat ik altijd wilde leven. Ik heb een tweede kans gekregen.’ En die vechtersattitude heeft Kelly gebracht tot het ondernemersverhaal dat ze vandaag beschrijft. Ondernemen geeft haar de vrijheid om alles zelf te regelen. Op het tempo van haar lichaam!

 

Niche markt: de traagheid der dingen

Zo’n 2 jaar terug ontwikkelde Kelly samen met een ingenieur een heel krachtig product. Toekomstgericht denken we aan meer development, maar voorlopig blijf ik verdeler. Sindsdien heeft Bellastoma een serieuze vaart genomen. Bamboo Belgium, spreekt voor zich, werkt uitsluitend met bamboe grondstoffen. De voordelen van toepassingen in textiel werden al snel duidelijk toen Kelly die dame ontmoette op een netwerkreceptie bij VOKA. Omdat het een dun materiaal is, anti-bacteriologisch én hypo-allergeen, wist ze: Het was een schot in de roos! (Yes!) Zo ontstond het bamboe stomahoesje. ‘Het voelt zelfs nauwelijks alsof je een stomazakje draagt’, knikt Kelly. ‘In de zomer bijvoorbeeld is dat gewoon ideaal!’
Stomadragers die kiezen voor Bellastoma komen vooral uit België (specifiek Vlaanderen) en nog meer uit Nederland. Mond-aan-mond reclame is voor haar hét belangrijkste marketingmiddel. ‘Spreken in ziekenhuizen om mijn verhaal te brengen. Stomaverpleegkundigen zijn vandaag mijn eerstelijnsverkopers. Beurzen, maar ook catalogi en social media. Ik herinner mij nog dat ik YouTube tutorials afschuimde om me InDesign eigen te maken tot ik mijn eerste catalogus helemaal zelf ontwikkelde. Traag maar zeker. Geduld is een mooie deugd.

De Bellastoma community

Maar de sterkte van Bellastoma ligt vandaag in de gesloten Facebook community waar 650 lotgenoten en experts haar krachtigste wapen vormen om het stigma rond stomadragen te doorbreken. Die aanzet was moeilijk, want openbaar wist Kelly leden niet te overtuigen tot actief meedenken. Of zich bloot te geven en hun ervaringen te delen. Daarentegen waren zij namelijk dé enige oplossing voor de ontwikkeling van optimaal marktconforme producten. ‘Ik ben altijd heel open geweest over mijn ziekte, maar kwam wel tot besef dat lang niet iedereen klaar was om die awareness mee te creëren. De keuze om dit in volledige anonimiteit te behandelen, blijkt nog steeds de beste. Het verhaal dat ik in naam van Bellastoma deel, is het verhaal van mezelf en zovele lotgenoten. Dat maakt het zo sterk en is mijn manier om terug te geven aan hen!

 

Kelly geeft lezingen over ‘haar leven met een stoma’ bij studenten en stomaverpleegkundigen. Met foto’s van zichzelf van de miserabele start tot nu, weet ze een heel duidelijk verhaal te vertellen. Bij o.a. Inge Smolders, lesgeefster op de verpleegkundigenschool in Genk, is ze jaarlijkse guest lecturer. ‘Ik heb al voor zalen van 300 à 400 man gesproken. Gezien ik in het verleden zelf voor de klas stond, heb ik daar absoluut geen moeite mee. Zo blijf ik toch een beetje in het circuit en dicht bij mijn passies. Ik sta er van te kijken hoeveel jongeren bijna in ongeloof verkeren na een lezing.’

 

De belangstelling voor wat er speelt en leeft bij stomadragers creëert weer een nieuwe vraag. Lotgenoten stellen zich open en willen elkaar ontmoeten. Een nieuwe AA-beweging, maar dan voor stomadragers. Zo verzamelde Bellastoma in februari 2019 een 75-tal deelnemers in huiselijke sfeer in Gent. Een event met alles erop en eraan. Coloplast die meeging in het verhaal, Thuiszorgwinkels en Stomacare aanwezig met stands. Maar ook sprekers, lokale stomaverpleegkundigen. ‘De dag ervoor trokken we met auto volgeladen richting Gent. Na een serieuze file en een rit van 3u30 tot aankomst, werkten we tot 01u30 door om het hele event tot in de puntjes te verzorgen. Met resultaat! Sponsors, partners en standhouders allemaal dik tevreden. Als op een bepaald moment iemand de microfoon uit je handen vraagt, om je openlijk te bedanken. Dat maakt een mens verzekerd warm vanbinnen… More to come dus!’

Outsourcen

Problemen lossen zichzelf wel op, maar het moet makkelijk gaan. Tegenwoordig moet je dezelfde dag nog een pakketje verzenden voor full customer service experience. ‘Voorlopig helpt mijn man met het logistieke proces. Maar met zijn eigen zaak valt dit moeilijker en moeilijker te combineren’, aarzelt Kelly. De angst om nieuwe werknemers aan te nemen is er voorlopig nog. En alles zelf doen, dat is onmogelijk met een gezin en de beperking van haar ziekte. ‘Ik weet nooit wanneer ik in het ziekenhuis beland. Dat kan op het huidige moment, nú gebeuren.‘ Dat wetende, met de groei in het vooruitzicht, laat outsourcing in de nabije toekomst, best niet lang meer op zich wachten. BME is een Limburgs e-fulfilment bedrijf die alle logistieke processen en stockage regelen. ‘Een hele last van onze schouders die me terug zal laten focussen op de next steps.’

 

Met de eerste beurs in Wallonië, afgelopen maart, achter de rug, lijken ook daar de nodige stappen gezet. Hier en daar wat B2B verkopen coveren lang het particuliere potentieel niet. Frankrijk daarnaast staat ook op de wishlist. ‘Het is belangrijk om de Franse cultuur te kennen. Daarom werd er een salesprofiel aangesproken met affiniteit voor de Franse markt. En natuurlijk beheerst hij de taal nét iets beter als mij!’ een lachende Kelly. Door de veelheid aan nieuwe producten is een rebranding naar – Bellawear, confident everyday, everywhere – de meest logische keuze. Zo komen er naast stomatoepassingen ook uitbreidingen met CE-gekeurd ondergoed voor ongemakkelijke problemen als incontinentie, vaginale spataders en verzakkingen achter het scrotum. ‘Weeral een niche markt waar wat taboesfeer rond hangt. Maar we zitten toch al in die wereld, dus ga ik er vol voor!’

 

Bizidee wenst Kelly nog veel succes toe met haar volgende ondernemersplannen. Een wijze les: Frustratie en pijnen inspireren vaak tot de mooiste ondernemingen.’ Ga op zoek naar jouw frustratie(s). Misschien kan je er wel iets mee?