een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Boostcamp in het Londense Shoreditch

06 februari 2019

Een 3-daags boostcamp in Londen. Dat zat naast de geldprijs van 20.000 euro voor het beste ondernemingsplan, ook in de prijzenpot van de jaarlijkse Ondernemingsplanwedstrijd van Bizidee in 2018. Immo IQ van Maxime Verhoeven en Alexander Goemans ging aan de haal met de cash. Een bedrijf dat de vastgoedwereld beweegt en particulieren aanzet hun huis zelf te verkopen. Tot 9.000 euro meer opbrengst door aanbod van administratieve formaliteiten tot een professionele fotograaf en gerichte advertising. Je zou voor minder met Immo IQ in zee gaan.

 

Al streed Immo IQ niet als enige om die 20.000 euro. Met nog 7 andere laureaten die na jurering van hun businessplan naar de pitchronde doorstootten, was meteen ook de Londen crew bekend. Dat Londen (UK) er wereldwijd om bekend staat ondernemerspotentieel met open armen te ontvangen, leek Bizidee dan ook de geschikte place-to-experience voor onze ambitieuze start-ups. Wij waren er te gast van 25 t.e.m. 27 januari 2019 met de beste selectie in de categorie large. Die staat voor start-ups met potentieel groeivermogen van groot aantal werknemers, tot meerdere vestigingen én/of ondernemingen die internationaal hun product of dienst kunnen uitrollen.

 

De ene onderneming al wat verder dan de andere. Zo was Bartel Rutten met Knoopwerk bij indiening van zijn businessplan nog maar een ruwe diamant. Dit met een prototype waarmee hij zelfs tijdens zijn Bizidee pitch de jury op hun honger liet zitten. Ondertussen is Knoopwerk marktklaar en betreedt hij de go-to-market fase op Batibouw vanaf 21 februari 2019. Daar krijgt hij een ereplekje tussen beloftevolle starters in de start-up corner (HAL 5). Het houten Knoopwerk-systeem richt zich op skeletbouw en laat toe om sneller, lichter én goedkoper te bouwen.

 

Een stapje verder op de startersladder… Barbara Geusens die tussen pitch en uitreiking van de Bizidee awards al 200k ophaalde bij Barbara De Saedeleer, voormalig financiële rechterhand van Marc Coucke. Dat Barbara G. tussen 2013 en 2016 nog werkzaam was bij Omega Pharma zal ongetwijfeld het vertrouwen in Nomige en haar bezielster hebben aangescherpt. Nomige boort een nieuwe skincare markt aan, waarbij DNA-onderzoek de leidraad is tot gerichte en persoonlijke huidverzorging. Nog verder dan anti-aging, is dit skincare op maat.

 

Caldr is een online en interactief afsprakensysteem voor patiënten én dokters. Bij nood aan snelle interventie worden patiënten gemakkelijk doorverwezen naar onmiddellijk of snel beschikbare huis- of tandartsen. Een jarenlange ervaring als jurist bij KPMG én langdurige revalidatie na een werkongeval hebben Jochen Moerman geholpen in de vorming van zijn businessconcept. Samen met twee partners en een mogelijk patent in de maak, lijkt Caldr klaar te zijn voor de buitenlandse markt. “Veel artsen hechten meer en meer belang aan customer service. Met Caldr spelen we hier perfect op in.”

 

Geen maatschappelijk doel te klein voor Give a Day, een coöperatieve die goesting geeft én aanzet tot ‘vrijwilligen’. Bart Wolput vierde naast zijn verjaardag in Londen, ook een crowdfunding campagne die momenteel 90% van het beoogde doel heeft gehaald. Bedoeling is om digitale oplossingen en programma’s te ontwikkelen om vrijwilligers, maar ook steden, gemeenten, bedrijven en onderwijs met elkaar te laten samenwerken. Via het Give a Day platform kan je enerzijds vrijwilligers vinden voor je organisatie en scroll je als vrijwilliger handig door een breed aanbod van activiteiten. Zo gaat Give a Day ook specifiek de strijd aan met vereenzaming.

 

Vader Dominic en zoon Dries Wijnen maakten van de Londense opportuniteit slim gebruik en gingen met hun Lawren.io verhaal halen bij een wereldspeler met +1000 advocaten. Lawren.io’s legaltech oplossing brengt de advocatuur terug naar hun core business. Dankzij artificiële intelligentie en een juridische chatbot, kunnen advocaten ook meesurfen op de golf van digitalisering. Zo nemen ze het voortouw in een snel veranderende juridische omgeving. Dries & Dominic Wijnen, van lawren.io : “Bizidee heeft het gezegde – London, the city of opportunity – alle eer aangedaan’. Naast meetings met potentiële klanten, hebben we in de prachtige setting van het Hoxton kunnen genieten van een ongelooflijk leerrijke workshop van Omar Mohout, lekker eten, interessante gesprekken en uiteraard ook het Britse nachtleven. Dikke merci aan de organisatoren, een ervaring om niet snel te vergeten.

 

Strategic Marketeer Gilles Spinel, die mee bouwt aan de community van voetbalsupporters bij Tifogroup, vervolledigde de groep start-ups. Tifogame is een online pronostieksite waar bedrijven samen met medewerkers pronostikeren op voetbalwedstrijden. Met de WK-gekte in 2018 werd dit een unieke marketingtool voor employer branding, met groot succes. Met de nieuw release kan je gratis jouw voetbalkennis testen en leuke prijzen winnen. Van wellness arrangementen tot een officiële Selectbal met het logo van jouw favoriet team, tot cinematickets en zelfs helikoptervluchten.

 

Een beknopte voorstelling van Bizidee‘s meest beloftevolle jonge ondernemers bekroond in de Ondernemingsplanwedstrijd. Al was Bao Living, winnaar van de eerste corporate venturing award Bizon, ook van de partij. Bao Living stak met bouwgroep Van Roey (Vanhout.pro) de hoofden bij elkaar en doopte zo slimme SAM. Deze Slimme Aanpasbare Module bundelt alle nutsvoorzieningen als water, elektriciteit, verluchting, warmte, domotica,… Hiermee spelen ze in op het almaar kleiner wonen.

 

Startupexpert prof. Dr. Omar Mohout wist het groeipotentieel in de Bizidee starters stevig aan te wakkeren in de setting van het inspirerende Hoxton in Shoreditch! Via een schets van het fintech ecosysteem naar een hands-on workshop voor een praktisch plan van aanpak: de next steps. Interne en externe groei werden omgezet in drie doelstellingen. Strategische visie en praktische aanpak werden verhelderend samengevat. Omar – Entrepreneurship Fellow bij Sirris en Professor Entrepreneurship aan de Antwerp Management School – ontketende via ongekende interesse (lees: passie) en eigen onderzoek het laatste decennium een uitgebreid databestand met feiten en cijfers over het ecosysteem van de startupscene in Europa. “Bizidee is erin geslaagd om de nodige begeleiding, inzichten, perspectief en vooral veel inspiratie te brengen met dit boostcamp die zonder twijfel een blijvende impact heeft op alle deelnemers.” Omar vult aan met de woorden van Ralph Waldo Emerson: “The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions.”

 

Compagnon bij Sirris, Peter Verhasselt voegt eraan toe: “Een sterke groep starters, een bruisende ondernemersbuurt, spitse coaches en een inspirerend programma, een geslaagde mix om de lat voor 2019 weer wat hoger te leggen.” 

 

Waardevolle tips en opinies van onze experts vervolledigden het kennisaanbod van het boostcamp: Reginald Vossen (directeur Business Angels Netwerk Vlaanderen), Bart Walterus (Global Lead Partner EU & Managing Partner KPMG), Kris Leys (Partnership Manager Hello bank! & Certified Crowdfunding coach Hello crowd!) en Nadine De Weirdt (Accountmanager Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen – VLAIO). De verschillende invalshoeken en toewijding naar ondernemers stimuleerden alle aanwezigen tot dialoog en interactie. Naast potentiële nieuwe business inzichten, ontstond in Londen een hecht team van jonge start-ups en organisaties. Dat ondernemen vaak eenzaam is: een vaststaand feit. Weten dat je gelijkgestemden en kennispartners als klankbord kan inschakelen wanneer het eens niet mee zit. Voor een koffie of thee met een andere insteek op zaken waar je als ondernemer al eens op vastloopt. Dat is broodnodig!

 

Een bijzonder ondernemersverhaal van Robin Poelmans die vanuit Hasselt naar Londen trok om daar zijn bedrijf Clarida Technologies te vestigen met neef Jonas Poelmans. Een familie van briljante mathematici! Deze aankomende Unicorn wil de referentie voor data-analyse worden. Flabbergasted aangezien Robin zijn verhaal met zo’n bescheiden attitude vertelt. “De eerste jaren leefde ik zeer basic en keerde mezelf net genoeg loon uit om te kunnen leven.” Clarida Technologies heeft een sterke reputatie opgebouwd in de ‘law enforcment’ markt. Door het blootleggen van een internationaal pedofielennetwerk maakten ze wereldwijde faam. Dat het bovendien ook al menige malen politiediensten wist te helpen met het verijdelen van aanslagen, geeft maar weer hoe scherp dit in tegenstelling is met de performantie van hun business.

 

Londen was een ware mix van ‘business, relevante content en pleasure’. Wat begon met een 3u durende wandeling doorheen de start-up scene in Shoreditch . En heel wat trekpleisters op onze ‘Sillicon Roundabout Tour’: het nieuwste Amazon building, White Collar Factory, unieke coworking spaces als Container Ville, pop-up stores via Appear here in Old Street Station (waar we als kers op de taart een Hasseltse onderneemster wisten te vinden – Ayem), het duurste en grootste reclamepaneel op de Old Street roundabout, allemaal gecoverd door unieke verhalen van ondernemerschap in al zijn facetten. Inspirerend? Op zijn minst! Onvergetelijk en van onschatbare waarde? Absoluut.

 

Als organisatie kunnen wij hier enkel maar toevoegen dat wij net zo geïnspireerd zijn als onze deelnemers. We hebben nu effectief ook de meerwaarde gevoeld van zo’n inspiratiereis. Het brengt mensen samen en versterkt het community gevoel. De Londenreis is de perfecte aanzet geweest om in 2019 nog meer ondernemers te inspireren tot het schrijven van een businessplan. Tot het delen van ideeën. Winnen van prijzen! En al die ondernemende mensen samen te brengen tijdens onze Nachten van de Inspiratie maar ook online via de Matchmaker tool voor gratis advies, kwalitatieve ondersteuning en sterker ondernemen.

 

 

Deel dit bericht

Meer info

Fotoalbum