een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

CEA cosmetics wint Pop Poll Genk

14 februari 2020

Op donderdagavond 13 februari werd in Genk een inspiratieavond georganiseerd om toekomstige starters te helpen met hun ondernemingsplannen. Tijdens de avond ook de Pop Poll pitchwedstrijd voor het beste ondernemersidee. July Van Hapert uit Kapellen won met haar duurzame cosmetica – CEA cosmetica – de prijzenpot van 4.000 euro. De Nacht van de Inspiratie is een initiatief van Bizidee in samenwerking met de BeGenkers, UCLL, LUCA School of Arts en stad Genk.

 

July is een studente ‘product design’ die vanuit haar passie voor cosmetica wil bijdragen aan een duurzame wereld. CEA cosmetics is een innovatief cosmeticamerk dat plastic waste en onnodig watervervoer wil elimineren. Een vloeibare zeep bevat gemiddeld 80% water. CEA maakt een zeep zonder water die is samengesteld uit eerlijke biologische grondstoffen. De cosmeticaproducten worden ‘naked’ verkocht, dit wilt zeggen zonder verpakking en in solid vorm. “Ik heb gekozen voor 100% vegan en cruelty free bestanddelen waardoor de zeep van binnen maar ook van buiten mooi is,” aldus de jonge onderneemster. “Mijn volgende stap is het opzetten van een crowdfundingcampagne om de eerste zepen te verkopen aan een breed publiek.”

 

July moest het opnemen tegen vier andere straffe kandidaten. Edooko is een online platform om studenten en bijlesleraren met elkaar in contact te brengen. TimaTravelAR is een starter die via augmented reality historisch toerisme meer beleving wil geven. INSPELEN zijn speeltuinen voor kinderen met een beperking. En tot slot een dienst om vegan maaltijden aan huis te leveren via Grunsels. “De passie van July voor haar product en de uitgekiende strategie hebben de jury overtuigd om voor CEA Cosmetics te kiezen.” aldus de jury. Door de vierkoppige jury bestaande uit Jorden Boone van KPMG, Roger Heijmans van Broeikas voor Ondernemers (T2-campus Genk), Lucas Bellans van Voka Limburg en Ria Grondelaers, schepen van Stad Genk werden de vijf ideeën beoordeeld naar haalbaarheid, innovatie en maatschappelijke meerwaarde.

 

In totaal zakken meer dan 100 deelnemers af naar het Genkse – in decor aan vooravond van Valentijn – Thor Central om aan hun ondernemersidee te werken. Ercan Dogan, serial entrepreneur was gastspreker van het event. De 25 jarige ondernemer heeft ondertussen een modelabel Dèscy, zes escaperooms en twee horecazaken gefound. Zijn boodschap aan de startende ondernemers daar aanwezig, was een oproep voor meer lef en je te laten omringen door een goede coach waar de deelnemers onmiddellijk de daad bij het woord konden voeren. Naast de pitchwedstrijd werden er workshops georganiseerd rond het businessplan en financieel plan, creatief denken en doen, financieringsvormen en influencer marketing. Voor zij die graag tot in de diepte willen werken, waren er een 10-tal experts aanwezig voor 1-op-1 gesprekken. Bizidee rekent hier steeds op een netwerk van partners en partijen in en rond het VLAIO Netwerk: KPMG, Business Angels Netwerk Vlaanderen, Influo, Senior Consultants Vlaanderen, Impulskrediet en microStart. Op die manier kunnen zeer prille maar ook al iets verder gevorderde starters kiezen wat matcht met hun behoeften en de juiste gesprekken aangaan die hen als starter weer een stapje vooruit helpen.