een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Dank u, Pokémon Go!

30 december 2016

Tina Stroobandt over de moeizame weg van Augmented Reality

Pokémon Go deed in één week wat de Belgische start-up World of Waw de afgelopen paar jaar niet kon, zegt CEO Tina Stroobandt: toegevoegde realiteit bekendmaken bij het grote publiek.

World of Waw maakt apps met een beeldherkenningscomponent. “Wij geven je toestel ogen”, zegt Tina Stroobandt. Augmented reality of toegevoegde realiteit verwijst naar een laagje digitale informatie dat je toevoegt aan de realiteit die we allemaal zien. bij het gehypete spel Pokémon Go zijn dat de bizarre beestjes die mensen op de app op hun smartphone te zien krijgen wanneer ze rondlopen in de stad.

Tina Stroobandt omschreef zich bij de oprichting van haar bedrijf in haar LinkedIn-profiel als een Augmented Reality Rockstar, maar haalde de omschrijving weg omdat te weinig mensen wisten wat augmented reality inhoudt. Sinds het succes van Pokémon Go heeft ze de term weer toegevoegd en merkt ze meer interesse van bedrijven. “Dank u, Pokémon Go”, lacht Stroobandt. Bedrijfstoepassingen zijn er overigens bij de vleet. JBC maakte al volop gebruik van de technologie (zie Kledingbedrijf JBC brengt zijn folders tot leven), maar ook in andere sectoren wordt ermee geëxperimenteerd. Een bedrijf dat meubels of zwembaden verkoopt, kan een klant laten zien hoe de kast of het zwembad er zal uitzien in zijn huis of tuin. Een projectontwikkelaar kan klanten digitaal de appartementen tonen die hij nog moet bouwen. Speelgoedfabrikanten kunnen hun speeltjes een extra dimensie geven door de popjes of blokjes ook digitaal tot leven te wekken. “Heel veel merken werken hard om een community op te bouwen. Zo’n augmentedrealityapp kan daarbij helpen. Het is heel leuk die figuurtjes in 3D te zien en er spelletjes mee te spelen, en tegelijk is het een communicatiekanaal met de community”, legt Tina Stroobandt uit.

Prijzen

Intussen wint World of Waw, dat geen omzet bekendmaakt, internationale prijzen en hengelt de concurrentie naar zijn medewerkers, maar het begin was voor Stroobandt en haar twee medevennoten – allebei programmeurs – bijzonder stresserend.

Stroobandt nam deel aan ondersteunende ondernemersinitiatieven zoals Bizidee, Bryo en deed mee aan Topstarter, een televisieprogramma over starters. “Ik had al een communicatiebedrijf geleid, maar een technologiebedrijf is toch iets helemaal anders” zegt ze over de rol van die ondernemersinitiatieven. In mei won World of Waw Auggies, de ‘oscars’ van de Augmented World Expo in Silicon Valley. World of Waw onderscheidt zich van de concurrentie door zich te richten op België en Nederland en zich te specialiseren in verkoop en marketing, maar de prijzen bewijzen dat het bedrijf internationaal op de kaart staat.

Slimme bril

De prijs voor apps met toegevoegde realiteit is gedaald tot 12.000 euro en dankzij Pokémon go is de technologie nu beter bekend, maar ondertussen staat ook een andere technologie op de rand van de doorbraak. Kan virtuele realiteit geen roet in het eten gooien? Bij virtuele realiteit zet je een speciale bril op, die je afsluit van je omgeving maar je midden in een 3D-wereld plaatst. De CEO van World of Waw ziet virtual reality vooral doorbreken bij de social media, waar mensen op Facebook of LinkedIn dan via een avatar met elkaar kunnen praten. “Ik ben volledig fan van virtual reality, maar de meerwaarde ligt elders dan bij augmented reality. De technologie zit ook anders in elkaar, waardoor je er andere programmeurs voor nodig hebt. Het kan wel een concurrent zijn op het gebied van verkoop, omdat we op dezelfde budgetten mikken.”

Voor Tina Stroobandt een echte Augmented Reality Rockstar wordt, heeft ze naar eigen zeggen nog wat hulp nodig van de slimme brillen, zoals Google er al eentje ontwierp met zijn Google Glass. Dankzij zo’n slimme bril heb je geen smartphone meer nodig voor het laagje toegevoegde realiteit, maar verschijnen de digitale figuurtjes of tekst meteen op het glas van je bril. “De grote sprong zal er komen zodra er heel goede smart glasses komen”, zegt Tina Stroobandt.

klik hier

Deel dit bericht