een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Kinderen leren programmeren

29 december 2016

Het doel heiligt de middelen!

Hoera, de Vlaamse overheid trekt geld uit om kinderen te leren programmeren. Helaas, Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters lijkt zijn huiswerk toch niet helemaal goed gemaakt te hebben.

CodeFever laat kinderen kennismaken met programmeren en biedt op verschillende locaties in Vlaanderen lesreeksen aan voor kinderen tussen 7 en 12 jaar.’ CoderDojo gaat over leren programmeren door het vooral zelf te doen en organiseert gratis workshops voor jongens en meisjes van 7 tot 18 jaar.’ Zo lees ik op de websites van de respectievelijke verenigingen.

Ik weet niet hoe u dit interpreteert, beste lezer, maar mij lijkt het doel in beide gevallen duidelijk: kinderen leren programmeren. En ik zou geen hoofdredacteur van een technologieblad waardig zijn als ik dat geen nobel doel vind. Meer nog, ik ben er rotsvast van overtuigd dat dit doel gedefinieerd moet worden in de leerplannen van ons onderwijs, naast pakweg lezen en rekenen.

Niet eens zozeer omdat ik hoop dat alle Vlaamse kinderen later programmeur worden, maar vooral omdat het meer dan ooit belangrijk is dat kinderen van jongs af aan computationeel leren denken – ‘robot-denken’ noemen ze dat al eens in Nederland – en dat ze weten wat ‘code’ betekent. Ja, mijn kinderen zijn ‘digital natives’ en swipen er op los op hun tablet. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook beseffen wat er achter die apps en games schuilt. Onlangs maakte mijn tienjarige dochter kennis met de Scratch-programmeertaal op een coding-event bij Microsoft. Al ging het maar over enkele uurtjes; ik merkte in haar blik dat ze ineens het licht zag achter de backlight en dat ze nu begreep hoe je een app of een spel in elkaar bokst. Ik merkte in haar blik dat ze ineens het licht zag achter de backlight.

Of dat écht belangrijk is dat kinderen dat inzien? Ja!

De wereld digitaliseert alsmaar sneller en de maatschappelijke impact is niet te onderschatten. Het bedrijfsleven én onze industrie automatiseert in een razendsnel tempo en de opkomst van robots is niet meer te stuiten. De vrees dat robots onze jobs bedreigen is reëel. Maar de opportuniteit om nieuwe jobs te creëren is ook reëel. In een wereld die alsmaar meer en alsmaar sneller digitaliseert en automatiseert, dragen we als ouders ook daar een verantwoordelijkheid. Willen we onze kinderen maximale kansen gunnen op een goede job, dan hebben we er alle belang bij dat we hen zo goed mogelijk klaarstomen voor die toekomst. En dat begint bij het onderwijs. Ons onderwijs moet moderniseren. Dringend.

Maar die hervormingen gaan traag – te traag – en dus zijn daar privé-initiatieven als CoderDojo, CodeFever, Devoxx4kids of RoboCupJunior: initiatieven die ik stuk voor stuk toejuich. Lees meer…

klik hier

Deel dit bericht