een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Londen boostcamp 2020

24 januari 2020

Omar Mohout, een man met een rijke grijze massa die uitblinkt in expertise en een database om u tegen te zeggen. Want zoals hij het zelf zegt: “Ik eet, ik slaap, ik drink startups.” Expertise is bagage. Londen is guidance, inzichten en handvaten om de jonge Bizidee starters te helpen lanceren tot een duurzame onderneming. Bizidee trok met 8 innovatieve en beloftevolle starters van de Ondernemingsplanwedstrijd 2019 naar het epicentrum van ondernemerschap: het bruisende Shoreditch.

 

Het is ongelooflijk boeiend om de verschillende bedrijven samen te zien. Wie er slaagt is altijd een beetje koffiedik kijken. Een businessplan doet je op zaken letten, het is een groeiplan. Nadenken wat erbij komt kijken, is eigenlijk een verplichting voor iedere ondernemer. Maar wanneer is je product, market fit? Er zijn enkele voorwaarden. Een vorm van retentie, minimaal 20 à 40 %, in de eerste fase is noodzakelijk om duurzaam te worden. Klanten moeten je product blijven kopen en gebruiken. Het is een eerste indicatie. In B2B zijn 10 klanten voldoende in vergelijking met een 100-tal in de B2C om dezelfde retentieconversie te bereiken. Acquisitie: je moet minstens 3 tot 5 verschillende manieren hebben om klanten te bereiken. Als je focust op één kanaal en dit loopt mis, dan heb je geen back-up plan en vaak wordt dit op termijn onbetaalbaar. Stel je gaat van 10 naar 100 klanten (x10) stel je jezelf de vraag: “Wat heb ik nodig om te kunnen groeien?” Denk aan processen, systemen, mensen. Om op te kunnen schalen, moet je kunnen anticiperen. Prijszetting stopt nooit. Iedereen creëert waarde en dit is een voorwaarde om een onderneming te kunnen opstarten. De onderneming moet wel draaien.

 

Groei

Cashflow optimaliseren is de belangrijkste manier om je bedrijf draaiende te houden. Bovendien staat dit niet altijd in één lijn met de activiteiten binnen je bedrijf. Groei is geen strategie, het is een resultaat! Waarom is groeien zo belangrijk??? Waarom al die moeite? Want groei is stress. Als je het spel wil spelen en wil uitblinken tussen enkele grote spelers, is ‘scaling’ de enige manier om in het oog te springen! Ik denk dat je om succesvol te worden een zogenaamde “kritische massa” moet bereiken. Pas wanneer je een grote groep mensen bereikt begin je echt impact te maken en zul je zien dat je activiteiten ook meer en meer resultaat gaan opleveren. Die kritische massa zal voldoende middelen genereren waardoor je zelfbedruipend wordt. Self sufficiency is noodzakelijk om te kunnen blijven bestaan en een duurzame plaats in het eco-systeem van ondernemers te verkrijgen.

 

Duurzame impact

Een bedrijfsmodel eist een bepaalde omvang. RoX is heldere doelen stellen, impact creëren, geld verdienen. Je hebt een bepaalde passie, een drive om je onderneming te doen slagen. Bovendien zitten we in een competitieve wereld waarin je mee moet blijven draaien en om duurzaam te blijven. Be BIG enough TO COPE and SMALL enough TO CARE. In onze eigen taal: ‘Zorg dat je groot genoeg bent om te kunnen blijven bestaan, en klein genoeg om zorgzaam met je bedrijf om te gaan!’

 

Insights Bart Walterus – KPMG

Papier is geduldig maar in praktijk is het niet altijd even gemakkelijk. Het is van immens belang om je doelgroep te analyseren, segmenteren om ze actief te kunnen benaderen. Door dit te doen, kan je kosten drukken en vermijd je onnodige kosten. Iedere cent die je verliest, is een verloren budget om te investeren in andere facetten van je onderneming. Naast heel wat levenslessen, snoept het vooral aan je cashflow. En cashflow is key om als onderneming te kunnen overleven. Wanneer de teller op 0 staat, moet je de stekker eruit trekken.

 

Insights Lorenzo Bown – Story.me

Op een bepaald moment ging ik op zoek naar een bedrijfscoach die eigenlijk meer op het spirituele aspect focust, dan effectief het bedrijf. Het verhaal van een vliegtuig dat crasht, en je kind zit naast je. Als de zuurstofmaskers tevoorschijn komen, red je dan eerst jezelf of je kind. Metafoor voor je bedrijf dat maar zo gezond, gevoed, doordrongen is van positiviteit als de ondernemer aan het hoofd. Die persoonlijke drive straalt af op alles in je onderneming.

 

Rituelen inplannen in je agenda kunnen helpen om milestones te behalen. Lorenzo: ‘Iedere dag 20 minuten sport, houdt me helder. 20 minuten lezen heeft ervoor gezorgd dat ik intussen +20 boeken heb gelezen. Dit zou ik eerder nog gedaan hebben. Je moet het zien als een intiem gesprek van 4 à 5 uur met een genie. Bel je vandaag naar Richard Branson ga je hem waarschijnlijk niet aan de lijn krijgen. Een boek geeft informatie die je anders zou missen. Voor de start van mijn dag besluit ik met 20 minuten visualisatie. Zo krijg ik mijn doelen helder. 3x per jaar ga ik naar een slow cabin. Ik heb die complete afzondering nodig om me terug te kunnen opladen. En zondag is het familiedag. Ik heb echt moeten leren om te genieten met mijn familie en kinderen.

 

De ideale match: talent én bedrijfscultuur

Tot 50% van de revenue kwam vanuit de bedrijfscultuur. Er werd geïnvesteerd in gezonde groenten en fruit, feestjes, teambuildings, die ervoor zorgen dat je medewerkers langer en harder gaan werken dan nodig. Als team member is betrokkenheid, erkenning en een gevoel van waarde hebben binnen een bepaald bedrijf, 50% van het succes! Drive en talent steken ver boven het CV uit. De juiste vragen stellen: ‘Waar krijg je energie van ’s ochtends?’ ‘Wat zou je doen als een biljoen dollar had? voegt Jorim Rademaker van Manual.to eraan toe. Zo kan je hun behoeften afstemmen en vergelijken met de noden van het bedrijf. De juiste match is een combinatie van een buikgevoel en de antwoorden die resoneren met de filosofie van een bedrijf. De belangrijkste vraag die je kan stellen: ‘Wat is je hoger doel?’ Waarom ben ik hier en wat kan en wil ik doen om iets te veranderen, iets bij te dragen, iets toe te voegen.

 

Insights Jorim Rademaker – Manual.to

Als je een pitch organiseert wil je alle info die je deelt afstemmen op je doelpubliek. De belangrijkste manier om hierachter te komen, gebeurt na afloop van de pitch. De spanning is weg, je bergt je spullen, en op dat moment vraag je op informele manier: ‘Als je mijn idee nu zou pitchen aan iemand anders, wat zou je zeggen?’ Het zijn die antwoorden, en enkel die antwoorden die nog van belang zijn. Dat zijn de enige zaken die je nog pitcht in de toekomst. Bovendien kan je besluiten met een positieve boodschap die je wil doen nazinderen. Je kan het vergelijken met een meergangen lunch. Enkel het dessert blijft hangen in je gedachten.

 

Insights Bizidee starters

Pieter Dondeyne, CEO Circular Matters – winnaar Ondernemingsplanwedstrijd 2019: “Vooral aan de sessie van Lorenzo heb ik zeer veel gehad. Heel inspirerend om lessen te krijgen van een ondernemer die er momenteel middenin zit. Ik zag al vaker sessies van ondernemers, maar meestal kijken ze in zo’n talk terug op dingen die in het verleden gebeurd zijn. Nu kreeg je echt het gevoel dat Lorenzo nog middenin de struggles van het ondernemerschap zit, en daardoor kreeg de talk toch een extra dimensie. Zeer sterk!”

 

 

Bizidee bootcamp 2020

Deel dit bericht