een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Memoro wint Pop Poll in Kortrijk

08 maart 2018

Bizidee beloonde ‘Memoro’ op donderdag 1 maart in Kortrijk voor het beste idee van nieuwe starters. Samen met de stad Kortrijk en het Ondernemerscentrum Kortrijk werd de Nacht van de Inspiratie georganiseerd. Dit is een kennismarkt met workshops en coaching voor startende ondernemers. Het beste ondernemersidee won een prijzenpot ter waarde van 4000 euro. De prijs ging naar Memoro, een gezelschapsspel dat mensen met dementie en hun familie waardevolle momenten schenkt.

Herinneringen oproepen via prikkels

Conversaties voeren tussen een persoon met dementie en zijn/haar familie, kan de persoon met dementie soms confronteren met de beperkingen die de ziekte teweegbrengt. Memoro is een gezelschapsspel dat door zintuiglijke prikkeling herinneringen ophaalt bij elke speler. Zo ontstaat een gezellig babbel en waardevol moment met de persoon met dementie. Het spel is personaliseerbaar door een waaier van technieken om zintuigen te prikkelen en interactie te stimuleren. Het is eenvoudig, stigmatiseert niet en nodigt iedereen uit om mee te spelen.

Maatschappelijk ondernemen

De jonge student-ondernemers achter het idee zijn Lucas Wyffels, Bavo Respens en Stefan Lefevre. De studenten industrieel design aan de Universiteit van Gent hebben een maatschappelijk doel met hun project. “Het hartverwarmend gevoel om mensen met dementie en hun familie opnieuw bij elkaar te brengen met een tof, eenvoudig en effectief spel is voor ons onbetaalbaar,” aldus Lucas Wyffels.

Coaching door Conny Vandendriessche

De winnaars namen deel aan de Pop Poll. Een publieke stemming waarbij de meest populaire ideeën werden uitgenodigd om op de Nacht van de Inspiratie te pitchen voor een expertenjury. Juryvoorzitter Bart Walterus (KPMG): ”We waren onder de indruk van het goed uitgewerkte concept en visie van de jonge ondernemers. Hun maatschappelijke impact is zeer waardevol en moet alle kansen krijgen om verder uitgebouwd te worden.” Naast een mooie prijzenpot van 4000 euro, kregen de ondernemers-in-spe ook een uurtje privé-coaching van gastspreker Conny Vandendriesche, oprichtster van Accent en investeerder in de Leeuwenkuil op Vier.

Ook een idee?

Wie ook zijn idee wil testen kan nog voor 25 maart het idee opladen in de Pop Poll. Bedoeling is om zoveel mogelijk stemmen te verzamelen. De 5 ideeën met de meeste supporters, gaan rechtstreeks door naar de volgende ronde. Hier krijgen de 5 ideebedenkers 3 minuten tijd om het concept zo compleet mogelijk te kaderen en de visie duidelijk te krijgen bij jury en publiek. Overdonder de jury met jouw geniaal idee en wordt de volgende winnaar in lijn! Bizidee organiseert in totaal 7 Pop Polls in 2018 waarbij er telkens een wervingsperiode met deadline (DL) aan verbonden is.

  • 19.10.17 – DL 25.02.18 : Pop Poll Kortrijk – pitch NVDI Kortrijk op 1 maart
  • 26.02.18 – DL 25.03.18 : Pop Poll Mechelen – pitch NVDI Mechelen op 29 maart
  • 26.03.18 – DL 22.04.18 : Pop Poll Genk – pitch NVDI Genk op 26 april
  • 23.04.18 – DL 27.05.18 : Pop Poll Sint-Niklaas – pitch NVDI Sint-Niklaas op 31 mei
  • 28.05.18 – DL 23.09.18 : Pop Poll Leuven – pitch NVDI Leuven op 27 september