een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Mother wil zelfvoorzienigheid teruggeven

28 maart 2019

Dries Bovijn en Anne-Sofie Vandamme delen dagelijks liefde, leed en nu ook de passie voor ondernemerschap. Met een ingebakken zorgzaamheid die de twee dreef tot de ontwikkeling van hun eigen start-up. ‘De grootste zorg komt in de meeste gevallen van een moeder, voegt Dries eraan toe. Met de naam ‘Mother’ willen we uitdrukken dat het ons oprecht doel is om mensen te helpen en impact te creëren voor een beter leven – because who cares more than a Mother.

 

Berekend risico

Dit typeert beide ondernemers. Elke next step resoluut onder het mom van een berekend risico. Vóór heel dit ondernemersavontuur proefden ze voluit van het bedrijfsleven. ‘Het is belangrijk om je de knepen van een vak eigen te maken. En te leren waar je goed in bent om je talent ten volle te benutten. Zolang je niet één bent met je eigen kunnen, is het moeilijker om je plaats in een zeer concurrerende en toch wel harde ondernemerswereld te claimen.’ Met elk een eigen pad tot de ondernemers die ze vandaag zijn, lijkt Mother de juiste stuurman(nen) en -vrouw aan boord te hebben om er een ‘blooming’ business van te maken.

 

Meet Dries!  Zo’n vijf jaar geleden beginnen de eerste ondernemerskriebels op te spelen. Op dat moment werkt hij nog in een groot bedrijf, ‘verdient goed zijne boterham’, zoals hij het zelf zegt. ‘Maar wat kan en wil ik nog meer doen?’, raisonneert Dries. Op zoek naar business met een maximale impact, dacht hij na over stappen richting politiek. Uiteindelijk blijkt ondernemen de beste weg. De volgende uitdaging: op zoek naar de grootste maatschappelijke problemen. Zo kwam Dries tot de conclusie dat je met zelfvoorzienigheid een groot deel van de wereldproblemen kan oplossen.

 

Ethisch verantwoord ondernemen

Maar wil ik wel een eigen onderneming bouwen? Een vraag die volgens Dries vele starters zich moeten stellen! Want niet iedereen is ervoor in de wieg gelegd. Om hierachter te komen, ging hij een jaartje aan de slag bij een start-up. Zijn eerste koudwatervrees voor ondernemerschap was toen volledig van de baan. Hij vroeg een KBO-nummer aan om zich te kunnen toespitsen op innovatie consulting, waarin hij vandaag nog steeds actief in is. Ondernemen in al zijn facetten want zo leerde hij zijn eigen boekhouding te doen. Simpelweg zelf een belastingaangifte doen. Van die onbenullige maar ontzettend belangrijke praktische zaken waar je als startende ondernemer vaak niet bij stilstaat.

 

Een klein jaar later kreeg Dries de kans om met ‘ne maat’ een spin-off op te starten. En het ging heel hard toen. Opgepikt door verschillende netwerkorganisaties stonden ze op het punt 200k te cashen. Net voor de lancering van hun Kickstarter campagne en de oprichting van de BVBA, trokken ze er zelf de stekker uit. Het plan? Een grootse aanpak van bij de start. ‘We zaten in de casting van De Leeuwenkuil … maar teamwise was er een mismatch. Het voelde niet goed.’ Een hele moeilijke beslissing maar meteen één met een waardevolle ondernemersles.

 

Een bedrijf staat of valt, te allen tijde, met de juiste mensen, mensen met dezelfde ethiek. Zo kan je perfect ‘haaien’ met elkaar laten vechten en heeft dit in Dries’s opinie eerder met ego dan een hoger gedachtegoed te maken. Welk is de beste manier van ondernemen? Hetgeen past bij wie je zelf als persoon bent. Blijf je trouw aan jezelf, dan kom je zonder twijfel het verst in het leven. Ondernemen is en blijft nog steeds een ‘mensenbusiness’. Win-winners hebben een andere soort mentaliteit. En laat dat nu net het DNA van Mother zijn. ‘We vertrekken steeds vanuit de overtuiging: die market fit vinden we wel, maar de basis moet steengoed zitten.

Meet Anne-Sofie! Na lang aansporen kwam ook zij in de picture. Natuurlijk volledig mee met het idee van Mother. ‘Ah ja! Zoals het ieder sterk koppel betaamt, spraken wij in privé-tijd over onze bezorgdheden’, bevestigen ze beide enthousiast. Anne-Sofie was al enige tijd actief in een gestructureerd bedrijf met top-down management. ‘Er ging wat meer tijd over voor ik overstag ging, maar vandaag ben ik ‘officieel’ fulltime bezig met alle marketing activiteiten. Al ben ik natuurlijk ‘onofficieel’ al compleet ondersteboven van ‘ons bedrijfje’ sinds de prille start!’

 

De gouden kooi

Het begon met verkenning via beurzen vooraleer Anne-Sofie besloot om ‘de gouden kooi’ te verlaten. Daar kon ze proeven en ervaren hoe de missie tot zelfvoorzienigheid heel wat believers voor zich won. Voor de meeste startende ondernemers, dé moeilijkste stap om te nemen. Ondernemen dwingt je tot een hele andere mindset. Als je eens de sprong waagt, val je bijna letterlijk in een nieuw avontuur. Sta je open voor die mentale switch, dan leer je ontzettend veel bij. ‘Zo fijn om aan je passie te werken’, knikt Anne-Sofie resoluut!

 

Je zou je bijna afvragen waarom je nood hebt ‘om zo speciaal te doen’. De omgeving doet wel iets. Ze komen beide uit een ondernemersfamilie. Zo krijg je zeker en vast al de mentale steun. Maar ze kunnen absoluut ook de duivel spelen. ‘Dat krijg je nooit verkocht’, zei Dries’ moeder. Maar toen Dries zijn moeder als beautician een zonnebank wou plaatsen, verklaarden ze haar zot. In haar tijd was dat toen al vooruitstrevend. Vandaag met al het negatief nieuws hierrond, bijna uit den boze. Maar het werkte wel! Essentieel om bij alle beslissingen ook een beetje gut feeling te gebruiken. En als je iets beslist, er vol voor gaan!

 

Partners in crime

Dries is de koppige en Anne-Sofie de nuchtere. ‘Ik probeer altijd te leiden’, zegt Dries. En als hij het niet meer weet, helpt Anne-Sofie wel verder. Anne-Sofie replies: ‘En ik heb Dries nodig voor sturing. Dat maakt ons een sterk team!’ Heel leuk om ideeën met elkaar af te toetsen. Om terug te gaan naar de basics van het leven. De hele dag doen wat je het liefste doet, gelukkig zijn en dat nog eens kunnen delen met de persoon die je het liefste ziet. Samen avonturieren. Voor Anne-Sofie en Dries lijkt dat een heel natuurlijk iets. Bijna een oerinstinct.

Vandaag werken mensen 9u per dag. Als je dan de vergelijking maakt met de oertijd waar mensen 3u actief op zoek gingen naar voedsel. Dat is nu wel heel extreem uit de context getrokken. Maar tegenwoordig zit 87% van de werknemers ongelukkig op het werk. Waarom zou je dan niét willen bezig zijn met wat je echt gelukkig maakt in dit éénmalige leven. Als je kijkt naar stakingen. ‘In mijn opinie? Het houdt mensen klein, beperkt mensen in hun ontwikkeling.’ licht Dries toe. Mensen zouden les moeten krijgen om zelfvoorzienend te kunnen leven. Op school leer je wat een werkgever in zijn bedrijf wil hebben. Iedereen heeft skills en een passie. ‘Al is dat pony’s verzorgen, ge kunt uwe boterham verdienen. Super idealistisch!’ Daar zijn ze zich bij Mother wel bewust van.

 

Missie

Via Mother bieden zij een platform om producten op de markt te brengen die mensen de kracht teruggeven tot zelfvoorzienigheid met behulp van technologie. Zo kunnen mensen in de eigen basisbehoeften voorzien en winnen ze aan zelfstandigheid. Het maakt ons veel minder afhankelijk van politiek (wan)beleid, bedrijven (in een monopolie positie) die hun macht misbruiken. Vanuit dit idee ontstond het idee van Mother – een organisatie met als missie om zelfvoorzienend te leven. ‘Natuurlijk is het lange weg, maar we willen dit slim aanpakken’, juicht Dries. Mother een accelerator en incubator voor zelfvoorzienende ideeën. Elke designer, ondernemer, … roepen we op om zich aan te sluiten bij Mother en mee te bouwen aan de realisatie van de missie.

De focus bij development gaat zeer breed van energie, tot water, tot afvalverwerking. Al gelden er bij de productie steeds enkele regels die nauwgezet nageleefd worden. Duurzaamheid voorop want ieder product moet levenslang meegaan. Al is dit bijna tegen onze eigen economie. En dan ook nog eens tegen schappelijke (lees: democratische) prijzen, zodat alle producten voor iedereen toegankelijke worden. ‘Nu zijn onze prijzen redelijk hoog daar we resoluut kiezen voor de beste materialen en technieken. Daar zijn we ons van bewust’, verklaart Dries, ‘en dat is meteen ook onze frustratie vandaag! Naargelang de groei in afzet verlagen we onze prijzen.

 

Bloom

Los van de prijszetting, moeten we onze producten op de markt houden. Neem nu Bloom! Een eenvoudige lichtmodule voor o.a. huiskamerplanten, bloemen en eetbare planten. De creativiteit erin houden om een bestaand product te blijven innoveren. De Bloom vandaag op de markt is na 5 jaar research en 10-tallen prototypes, een product waar we echt in geloven. De missie wereldwijd verspreiden en tot leven laten komen. En anderzijds die lamp verkocht krijgen. Die push naar de markt, een duw richting zelfvoorzienigheid, dat is onze beste sales pitch.

Naast het functionele heeft de Bloom een strak en mooi design. Al schuilt net daarin vaak de verkeerde perceptie. Mensen denken dat het puur design is, omdat ze de achterliggende missie niet kennen. De Bloom met modulair design is optimaal aan te passen aan de noden van de plant én gebruiker. Zo kan je met accesoires de opstelling veranderen voor belichting van een indoor moestuin tot grote kamperplanten.

 

Dat LED naar duurzaamheid een meerwaarde is, is intussen algemeen geweten. Maar nog onbekend is dat bij matige koeling, het spectrum verandert en dit een nefaste impact heeft op consistente groei van planten. Voor maximale koeling werden zowel de LED printplaten als het gehele Bloom profiel uit aluminium vervaardigd. Prijziger dan een ontwerp uit plastiek maar onmisbaar in het design van een duurzame groeilamp. LED’s die levenslang meegaan, dat bestaat nog niet. Momenteel mikken ze op een gebruik van 8 jaar alvorens de printplaten aan vervanging toe zijn. Via de webshop worden deze aan een héél toegankelijke prijs aangeboden.

 

Aluminium is het best recycleerbare materiaal ter wereld.’ een gedreven Dries. ‘We werken hiervoor samen met Emax, die 100% gerecycleerd aluminium produceert met een verminderde CO2 uitstoot van 60-80%, in vergelijking met een klassiek productieproces.’ Maar ook op esthetisch vlak is het een vereiste dat de lamp levenslang zijn dienst kan bewijzen. Anodiseren is duurzamer dan poederlakken. Bij anodisatie hecht de inkt zich als een ‘tattoo sleeve’ rond het profiel en kunnen we de looks van de Bloom bewaren en garanderen.

In mei 2018 besloten we onze eerste grote batch van 1000 stuks te produceren. Sedert september zijn deze te verkrijgen in de hippe plantenwinkel en bij de eindconsument. Onze verkoop concentreert zich vooral in Europa maar we hebben ook al winkels buiten de Europese grenzen. Sinds kort leveren we ook aan indoorfarms, een heel mooie markt, daar de afzet onmiddellijk in grotere volumes en hét bewijs dat Bloom geschikt is om professioneel te kweken.

 

Accelerator voor ideeën in zelfvoorzienigheid

Investeerders zoeken we niet, dat willen we niet. Profit is niet ons doel en past totaal niet bij onze bedrijfsmissie. We zijn een impact-driven organisatie. Zo speelt er wel een idee om toekomstgericht een soort van Mother fund te lanceren dat we kunnen gebruiken voor research. Filantropen zouden hierin kunnen investeren, aan doneren.

Wel lanceren we 10 mei officieel onze Kickstarter campagne. We hebben al een beperkt aantal klanten in Australië en Canada. De crowdfundingcampagne is volledig gericht op de Amerikaanse markt. Dit puur en alleen om de simpele reden dat veganisme een stijgende trend is in de VS. Hospitalisatie en verzekeringen zijn daar zo duur, dat veel mensen bijna gedwongen worden om extreem gezond te leven. Door zichzelf optimaal gezond te houden, drukken ze zo kosten. Bovendien wordt bewuster consumeren in de toekomst eerder de regel dan de uitzondering. Door voedingsimport vanuit de andere kant van de wereld in te perken ook meer pesticidevrije voeding!

Momenteel zijn er binnen Mother 12 mensen actief, 2 stagiaires, freelancers, ondernemers maar ook privé-partners. Zo hadden we al de eer om samen te werken met heel wat internationale talenten. Anika, een Finse studente die een kit met natuurlijke bestrijdingsmiddelen ontwierp. Llanos, een Spaanse designster met specialisatie in verticale plantenwanden. Zo ontwikkelden we een verticale wandmodule voor platen die dit jaar op het Salone Di Mobile in Milaan wordt voorgesteld. Lander die thuis is in automatische bewatering. Jens, een IT-er en ethical hacker die vooral rond open source nieuw licht kan opsteken. In maart verwelkomen we een Libanese stage-studente in politiek en milieu met de opzet een plug n play module te ontwikkelen waterfiltering. Zo hopen we een ecosysteem uit te bouwen om zo snel mogelijk naar die zelfvoorzienende wereld te werken. ‘Wat een mooie wereld als iedereen zijn talent kan ontwikkelen én dat we er allemaal beter van worden!’ lacht Dries.

 

Knappe ondernemertips van Dries en Anne-Sofie

Eerst uw passie, geld en de rest volgt wel. Veel vrienden die ik hoorde zeggen: ‘Tegen mijn 30ste wil ik binnen zijn!’ Geld gemaakt? Ja! Maar het is zo prachtig om geld te verdienen met uw passie. Da’s voor Dries alleszins dé key. ‘Ook heel belangrijk: flexibiliteit, luisteren naar wat de markt vraagt, blijvend inspelen op verandering, maatschappelijke trends.’ Voegt Anne-Sofie eraan toe. Meer bewust zijn van het consumeren. Pijlsnel aanpassen. Koppigheid staat veel ondernemers in de weg. Dries heeft dat zelf. Er moest en zou software in de Bloom zitten om ervoor te zorgen dat het licht ’s ochtends en ’s avonds vanzelf aan-en uitgaat. Gelukkig wist Anne-Sofie mij te temperen. Achteraf bekeken heel wat miserie bespaard. Je kan je product blijven optimaliseren maar op een gegeven moment moet je gewoon opstarten! ‘We staan op, alez, we moeten weer verder. Ze wachten op ons.’