een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Our Daily Bottle: wijnhandelaar 2.0

10 augustus 2018

Een sprankelende verschijning – Isabeau Sas – die samen met Valeer Verlinden, gepassioneerd en kundige wijnliefhebbers, de wijnwereld naar een hoger niveau lichten. In februari 2016 dopen zij hun voorliefde voor wijn tot het merk Our Daily Bottle Wine Club. Een online wijnclub waarbij leden iedere maand een ontdekkingsbox met twee wijnen en een wijnmagazine thuis geleverd ontvangen. Vakkundig geselecteerde wijnen op basis van duurzaamheid, bio of biodynamische wijnen, bij voorkeur van een lokale wijnboer. Wereldwijd gebottled in Australië, Zuid-Afrika, Griekenland, … maar zeker ook de gekende Franse, Spaanse en Italiaanse wijnen kan je op de kop tikken bij Our Daily Bottle.

 

Ondernemingsplan

Isabeau en Valeer ontmoetten elkaar via het wine business programma – een MBA in Wine Business & Marketing – dat ze samen volgden in Bordeaux. Het idee was er al zegt Isabeau! Our Daily Bottle zat in mijn hoofd. In januari 2016 begonnen we te schrijven. Onze ideeën op papier te zetten. Bizidee kwam toen in de picture. Met een mooie startsom van 15.000 EURO te winnen via de Ondernemingsplanwedstrijd, was dit zeker een extra motivatie om eens goed na te denken over de aanpak. In mei 2016 stonden we op het podium bij Bizidee. Ondertussen was Our Daily Bottle go-2-market en hadden we al veel geleerd. Helaas vielen we niet in de prijzen, maar het heeft ons niet belet om door te gaan!

 

Low risk

Het vertrekpunt was een businessmodel te bouwen naargelang de capaciteiten. Standaard wijnhandelaren dealen vaak met liggend geld door stock. Dit wilden we te allen tijde vermijden. De prangende vraag: Wat kunnen we doen met 0 EURO en toch snel een product lanceren? Zo richt Our Daily Bottle zich in eerste instantie op de B2C markt. Via een aanbod van abonnementen konden we wijn prefinancieren. De webshop werd geïntegreerd met focus op naverkoop en we verkochten ook meteen cadeaubonnen. We merkten dat een wijnabonnement een leuk geschenk was. Zo kan je voor 25 EURO iemand al verrassen met twee unieke wijnen.

 

Agility

Een duur woord dat simpelweg inhoudt dat je als ondernemer met een open vizier bijstuurt waar nodig. Een beweeglijkheid die ervoor zorgt dat je continue kan inspelen op de veranderende markt. De B2B benadering werd niet opgenomen in ons low risk businessplan omwille van strikte betalingsvoorwaarden die hiermee verbonden zijn. Maar al snel kwam er vraag van gerenommeerde sommeliers naar een selectie exclusieve wijnen. Dit was een opportuniteit die we met beide handen aangenomen hebben, al zijn we hier slechts in zee met een selecte groep horeca-aangelegenheden. Bij Rob Gourmet, het premium winkelconcept van Carrefour, verzorgen ze intussen de hele Zuid-Afrikaanse wijnselectie. Orange werkt voor haar klanten met een getrouwheidsbeloning waardoor ook de B2B2C een nieuw licht schijnt op de initiële core business. Dus ja! Er is veel veranderd in de 2,5 half jaar waarin Our Daily Bottle leeft.

 

Branding

Maandelijks worden er 4 nieuwe wijnen geïntroduceerd. Zo verdwijnen er ook weer 4 wijnen uit het aanbod. Zelfs wijntoppers worden na verloop van tijd uit de handel gehaald. De klantenbinding is dan sterk afhankelijk van de vakkundige selectie van de bezielers. Die wijnen vinden ze vooral door de vele connecties uit hun opleiding en ervaring in de wijnwereld. Een hyperselectie waarbij iedere wijn minstens drie maal geproefd wordt, vooraleer hij in de box komt, moet de kwaliteit van de unieke wijnen bevestigen. Met de weinige marketingbudgetten koos Our Daily Bottle toch voor een sterk logo. Dat logo moet het uithangbord worden voor hun klanten. Een vertrouwenslogo dat klanten weten: “Oké! Deze werd door zorgvuldig geselecteerd!” Want eenmaal gekocht zijn de klanttevredenheid en retentie groot.

 

Toekomstdromen

Binnen het 5de jaar van Our Daily Bottle willen ze Our Daily Bottle Wine Club ook elders in Europa lanceren. Tot dan werken ze aan een waterdicht systeem, maar kijken uit naar Duitsland, Frankrijk en Engeland. Er is een erg brede markt voor wijn en voor ons concept. Het heeft zeker potentieel om de wereld te veroveren, lacht. Wijn is ook één van de mooiste producten. Het brengt mensen als sinds eeuwen samen en vertelt onze geschiedenis. Wijn is een passie. Ik kan daar 24 op 7 over praten als het moet! En wie weet brouwen we in samenwerking met een wijnmaker ooit zelf een eigen wijn.