een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

Tussen pot en pint lanceert Karaton

15 mei 2018

Het is algemeen geweten dat de beste ideeën ontstaan vanuit een eigen frustratie. Hannes Hauwaert weet maar al te goed welke problematieken dyslexie met zich mee brengen, aangezien hij er zelf als kind de moeilijkheden mee ervaarde. Daarom besloot hij er iets positief mee te doen. Op cafe sprak hij teamgenoot Gilles aan over zijn idee om kinderen die lijden onder dyslexie en leesproblemen, te helpen met de ontwikkeling van een educatief avonturengame: Karaton.

Met een team van 5 zijn ze: broers Hannes en Thomas Hauwaert, Gilles Goessens, Christophe Olyslager en Thomas Ledoux. Hiermee doorbreken ze dan ook alle clichés! Nooit handelen met familie en vrienden. En zeker niet samenhokken met je partners, dat tot voor kort het geval was. Een uniek team! ‘En dat is absoluut onze sterkte,’ vertelt Gilles lachend.

Ondernemingsplanwedstrijd

Vanuit een KMO-innovatieproject binnen VLAIO kwam onze eerste aanraking met Bizidee. Al had ik uit andere netwerken zoals IMEC, Telenet Kickstart de naam Bizidee al eens geregeld horen waaien. ‘De start-up wereld is namelijk klein,’ lacht Gilles. Het businessplan moest op punt gesteld worden om investeerders te kunnen aantrekken. Een netwerk uitbouwen is hier van groot belang.

Daarom namen we in het najaar van 2016 deel aan de Ondernemingsplanwedstrijd. ‘Je wil als jonge ondernemer weten of je op het goede spoor zit. Da’s één! En daarnaast heeft de media-aandacht via het winnen van de Metro publieksprijs heel wat opgeleverd.’ een overtuigde Gilles. ‘Karaton was destijds nog niet gelanceerd, en het gaf ongetwijfeld een extra boost!’ De beste reclame maak je als je product nog niet gelanceerd is. Dan heb je alle tijd om te investeren in je merkidentiteit. Branding blijkt in de meest gevallen troef.

Crowdfunding to the rescue

Met enkele gesprekken bij BAN Vlaanderen, bleek dat er toch nog wat elementen in ons dossier ontbraken. ‘Onze strategie moest nog bijgesleuteld worden. Vastberaden, omdat we kapitaal nodig hadden om onze droom waar te maken, gingen we onderzoek doen naar de mogelijkheden binnen crowdfunding.’ Hier heb je 3 mogelijkheden: equity, obligaties, en rewardbased platformen.

Gezien de maatschappelijke ondertoon van Karaton, bleek het rewardbased platform via Hello crowd! de beste optie. Veel ouders, kinderen, herkennen zich in Hannes. ‘Dit gaf zeker een stapje voor in de lancering. Dat beseften wij maar al te goed!’ verklaart Gilles. Hannes werd als founder maar ook als boegbeeld, de beste verkondiger. Samen met wat hulp van een mediatiek figuur – in ons geval Koen Wauters – verzamelden we 22.200 EUR, 111% van het beoogde bedrag. In september 2017 werd Karaton officieel gelanceerd!

Content is alles

Crowdfunding bleek de ideale markttoets. Het valideert je product maar het gaf ons vooral goesting om door te gaan. Content was de main focus. Het begint bij een sterke onepager met de juiste copy, sterk beeldmateriaal én de 1 minute videopitch. ‘We zijn heus niet alleen! Meer en meer vinden starters hun toevlucht binnen crowdfunding platformen.’ Met de hulp van een staigiaire marketing en communicatie, hebben we een sterk contentplan ontwikkeld. Hierdoor konden we tijdens de 40 dagen campagne, volledig focussen op het behalen van onze doelen.

Een goede balans tussen kenbaarheid en niet overladen, is hierbij cruciaal. Zo organiseerden we een actie: de Karaton-dag, in samenwerking met de oude lagere school van Hannes. Lezen en spelen, mondde uit in een supergroot kussengevecht. Zulke marketingacties zijn echt van bijzondere waarde.

Bepaal je doelgroep

De voorafbepaling van onze doelgroep speelde hier een sterke rol in. We wisten perfect wie we moesten aanspreken om ons product te lanceren en hadden al onze contacten vóór de start van onze campagne verzameld. ‘Als je binnen de eerste dagen 20% van je campagne haalt, geeft dit een enorme boost. Die eerste dagen waren dus cruciaal. En dit hebben we ruimschoots gehaald door onze voorbereiding!’ zegt Gilles overtuigd.

Logopedisten, ouders van en ouderverenigingen voor kinderen met dyslexie en leesproblemen, bekende gezichten, acteurs, schrijvers die met dezelfde problemen kampen. Maar ook gewoon mensen die graag lezen. Want Karaton wil niet enkel problemen aanpakken. Leesplezier bevorderen, is zeker het hoofddoel!

Reality check

Een “klein” probleem bleek productontwikkeling. Hierdoor moest de deadline verschuiven. Zij die in ons geloofden, moesten hun game zo snel mogelijk in de bus ontvangen. ‘Op 6 maanden tijd een game ontwikkelen, is gekkenwerk! schudt Gilles. ‘Maar het is ons gelukt! De foute developer, bleek achteraf een zege. Ondernemen is niet zo gemakkelijk als ze laten uitschijnen. En daar zijn starters zelf ook schuldig aan. ‘Je gaat geen slecht nieuws delen!’ Toch mogen deze negatieve ervaringen geen drempel zijn om het avontuur aan te gaan. Bewustzijn is vaak al voldoende om je helder te houden.

Tip van Gilles

Als starter geeft het rust om eens met een andere ondernemer te praten. ‘Oef, ik ben niet de enige…’ Zo bewaak je je eigen grenzen. Niet enkel zakelijke problemen, maar ook persoonlijke kunnen een domper zijn. Vraag dus hulp aan familie, andere ondernemers of een ervaringsdeskundige indien je dit nodig hebt. Daarom vind ik het zeker relevant om de Karaton case te delen met anderen.