een goed idee? Doe er meer mee!

Bizidee nieuws

Al het nieuws, heet van de naald,
lees je op deze pagina in één oogopslag.

SwimHero, de onesie voor kinderen die leren zwemmen

18 april 2018

An Neyens, oprichtster van SwimHero, Antwerpse mama van 2 waterratjes (5,5 en 4 jaar): “Gedurende 19 jaar werkzaam in de wereld van octrooien waar alles zeer strikt en afgelijnd nageleefd moet worden, gaven mijn zwemlessen aan kinderen een welkome afwisseling.” Twee uiteenlopende werelden waarbij An niet zomaar haar tenen in het onbekende water stak voor het project SwimHero. “Wat ik miste in de zwemles, was tijd en ruimte voor spel,” beklemtoont An. De SwimHero geeft kinderen en ouders de kans om mee te werken aan een gezonde zwemeducatie, met de nadruk op spelenderwijs leren. Dat is dan meteen ook het ontstaan van de SwimHero!

Waarom SwimHero?

Als eerste watergewenning vertoeven baby’s dobberend in een zwemband. Peuters krijgen met bandjes rond de armen de vrijheid om die beentjes wildweg te leren gebruiken in het water. Een klassieke zwemplank – de laatste stap – vervolledigt zo het rijtje van wel 3 hulpmiddelen om zelfstandig te leren zwemmen. Alleen is het op die manier onmogelijk een correcte zwemhouding aan te leren. Lees: horizontaal, met de kin in het water. Bovendien gaat niet iedere ouder van jongs af aan zwemmen met de kinderen. Eens de kinderen de leeftijd van 6 bereiken, zijn de wachtrijen in zwemclubs oneindig. Jaarlijks leren 10.000 kinderen zwemmen. ‘Dat is gigantisch veel!’ zegt An. Het aanbod kan de vraag momenteel niet aan. Twee problemen die voor SwimHero een nieuwe markt aanboren.

In Duitse en Nederlandse zwemscholen wordt voor elk kind dat zwemles neemt, verplicht eigen zwemgerief aan te kopen. Dat één SwimHero aanpasbaar is aan de groei voor kinderen van 2 tot 6 jaar, is op zijn minst interessant. Voor 62 EUR kan je het vestje bestellen, een kleine investering in vergelijking met wat het opbrengt. Een zwemcultuur waardoor ouders hun kinderen spelenderwijs zwemklaar krijgen, zelfs vóór de leeftijd van 6 jaar. Er is zeker sprake van internationale ambitie!

Maatschappelijk ondernemen

Al gaat haar hart toch uit naar het maatschappelijk aandeel van de SwimHero. Op zwemuitjes neemt ze regelmatig een kindje mee dat moeilijk kan stappen. Het idee om de SwimHero als hulpmiddel te gebruiken bij revalidatie en kinderen met een lichamelijke beperking, bleef niet lang uit. Zo werd het prototype uitvoerig getest door Wannes, een kindje met spierziekte waarbij het zijn effect allesbehalve mist. Die kinderen zijn er namelijk sterk mee gebaat om de spieren actief te houden op een niet-invasieve manier. Omdat kinderen met een lichamelijke beperking vaak magerder zijn, zorgt de warmte van het vestje dat ze langer kunnen genieten in het water.

De ouders van Wannes getuigen:

“Onze zoon Wannes (7) heeft in de zomer van 2016 de SwimHero enkele keren getest. Doordat Wannes stabieler op het water lag, kon hij zijn zwembewegingen beter uitvoeren. Bovendien past het zwemvest beter op zijn lichaam.”

Groeifase

Met de start van een eigen kapitaal van om en bij 20.000 EUR ging bijna 70% van het budget naar de ontwikkeling van de zwemvest. “Het product zelf werd ontwikkeld door Stefan Van Uytsel van Pinkoliv, die ik via introductie van Bert Reekmans (Innovatiecentrum) leerde kennen bij VOKA Mechelen,” vertelt An. Met zijn bedrijf Sportune verdeelde hij kledij voor o.a. thriatleten. Datzelfde stof werd de basis voor de SwimHero. Zo zit het als gegoten. De officiële erkenning als zwem- en drijfmiddel kreeg de SwimHero via een CE-keuring (EN 13138-1:2008 norm) bevestigd door het INPP (Institut National de Plongée Professionell, een duikersclub) in Marseille.

Om een financiële buffer te creëren ging An intussen administratief bijklussen. Samen met een crowdfunding campagne zou dit ruimte geven om te investeren in een sterke branding. Dit topadvies van Gita Van den Boer – oprichtster van CHALO – is haar altijd bijgebleven. “Een beetje mijn ondernemende heldin,” knikt An. Ondernemen én mama zijn, het is niet evident. De flair waarmee Gita haar ondernemersdromen waarmaakt in combinatie met het moederschap, is echt mijn bron van inspiratie.

Verkoopsstrategie

Na enkele trial en errors en mits de nodige aanpassingen is de SwimHero ondertussen verkoopsklaar. Met blokjes die je kan toevoegen of weglaten, past het zwemvest zich aan, aan de zwemfase of beweeglijkheid van het kind. Het zwemvest is verkrijgbaar in een jongens- en meisjesmodel met een karaktervol pinguin design. “Momenteel is mijn product online verkrijgbaar via swimhero.eu en Babygoodies (Kenny Van Paesschen). Maar ook in winkels met badmode, babyspullen en kinderkledij. Verder is er ook een samenwerking met enkele zwemclubs in Antwerpen en zelfs een club in Duitsland!” lacht een enthousiaste An.

Mijn vleugje Bizidee

Als je niet uit een ondernemersfamilie komt, is ondernemen geen evidentie. Er zijn veel vraagtekens. Niemand toont het goede of slechte voorbeeld. Zo gaat er een hele nieuwe wereld voor je open die soms nogal beangstigend kan zijn. Daarom is An regelmatig te vinden op netwerkevents. Zo komt ze ook naar de Bizidee Nachten van de Inspiratie waar ze al heel wat workshops heeft gevolgd. Maar vooral de coachinggesprekken hebben haar sneller gelanceerd. “Wat zo fijn is aan 1-op-1 gesprekken?” lacht An. “Wel! De meningen zijn verdeeld. Niet iedereen springt automatisch mee op de kar. Je hebt voor- én tegenstanders. Het kost me ontzettend veel tijd en is allesbehalve gemakkelijk. Maar ik doe het wel voor mezelf en ik ben ontzettend gelukkig. Ondernemen kan je echt leren. Eén tip! Ga veel koffies drinken!”